torsdag 7. mai 2015

Tur til Nedstrand etter storfisk

For en måneds tid siden fikk jeg endelig mulighet til å reise inn til Nedstrand for å fiske på dypet.
Dette fisket er noe av det kjekkeste jeg vet om, selv om det ofte krever litt arbeid og god tid for å få det til.

Vi kjørte ut ifra Dusavika allerede i 6 tiden på morgenen, slik at dagen kunne utnyttes maksimalt.
På vei ut hadde vi ett par stopp for å fiske opp litt småsei til agn, dette skulle vise seg å være vanskeligere enn det vi trodde. Fisken var ikke særlig bitevillig, men vi klarte å dra opp 7-8 kilos sei til slutt.

Når vi ankom plassen vi hadde sett oss ut for dagen så var det bare å slenge ankeret uti og slippe oss ut på ønsket dyp.
Ankeret ble sluppet på ca 150 meters dyp og vi slapp oss ut slik at vi fisket på rundt 300 meter.

Det tar ikke mange minuttene før sidemannen melder om aktivitet nede i dypet, han gir fisken litt tid før han setter kroken. Fast fisk etter så kort tid er ikke særlig vanlig, så dette kunne tyde på at vi hadde truffet ett område med mye hai.
Etter noen minutt med sveiving så viser det seg at vi har truffet rett i ett område med pigghå, en 2-3 kilos har tatt agnet, og jeg kan melde om fisk på hos meg og. det er bare å sveive opp og håpe de forsvinner når vi treffer dypere område.

Jeg slo til med dobbel pigghå, ikke særlig kjekk størrelse heller.
Skjip bifangst når vi fisker på dypet

Det roer seg heldigvis ned etter det første nedslippet, og agnene våres får ligge i ro idet vi nærmer oss 400 meters dyp. Vi sitter og snakker skit og slapper av i det fine været når det plutselig napper forsiktig i stangen min. Jeg gir fisken litt tid før jeg setter tilslaget, fast fisk nok en gang. Denne gangen er det en betydelig større fisk enn sist som har funnet agnet. 400 meter går lekende lett når man vet at det er stor fisk som er på, så det er nesten bare kjekt, selv om det er tungt.

Minutter senere ser vi bobblene som kommer opp, og ikke mange sekundene senere ligger det en stor brosme og flyter langs båten. Kleppen blir satt og fisken er reddet. Dette er klar pers for min del (forrige pers er på 8,5kilo) og jeg er fornøyd med dagene allerede.
Når vi veier fisken så viser vekten hele 12,5 kilo, spevimen med ett halvkilos margin, deilig!!
12,5 kilos specimen Brosme
 Vi fisker videre på plassen en god del timer til, vi pendler ifra 300 til nesten 600 meters dyp, men det blir med den ene storfisken på denne plassen.

Midt på dagen så merker vi at vi har drevet altfor langt unan det opprinnelige ankringspunktet, så vi konkluderer med at ankeret har mistet festet. Vi bestemmer oss derfor for å prøve en ny plass der kapteinen har fått en del pen lange tidligere.

Vi legger oss litt grunnere denne gangen, og vi fisker ifra 180 til 250 meter.
tar ikke lang tid før det begynner å nappe i stangtuppene våres, men vi er uheldige med krokingen og mister ett par fisk før vi kan lande ett par brosmer på rundt 6 kilo, fin fisk, men litt surt at targetartene ikke sitter.

Jeg smeller til med en svarthå før vi bestemmer oss for å gi oss for dagen. 12 timer får holde for denne gang.


masse fin matfisk, Brosme på 6 til 12,5 kilo

Uønsket bifangst på dypet, Svarthå




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar