fredag 18. juli 2014

Art nr 89 & 90. Grundling og vederbuk

"Blir du med til Sirevåg og fisker gullfisk før den forsvinner?"

Meldingen tikket inn på facebook fra Tommy på onsdags kveld.
Planer ble lagt, gullfisk og piggvar på sirevåg, god plan!

Planen røyk så sykt fort, vi endte nemlig opp i Arendal, sånn kan det gå når man har 2 dager til rådighet.

Grundling og karpe i Farsund hang høyt hos begge, og vi har ventet lenge på en unnskylding for å reise ned til farsund for å fiske etter sandkryperen, det er jo tross alt kun 2-3 timer med bil ned.

Fredag etter jobb så hentet jeg Tommy og vi kjørte sørover. Etter ett par stopp på diverse butikker etter agn, mat og nye polariserte solbriller til meg så var vi på vei.

Vi visste ikke helt hvor vi skulle fiske henne, for vi fant ikke helt frem til plassene vi hadde blitt fortalt om, så vi tok sjansen og stoppet ved en åker som ikke lå så langt unna vannet.
Ett par hundre meters gåing og 2 gjerder senere så var vi på plass i en fin liten vik med masse liljer og fin sand/mudder bunn.

Fin grundlingbunn


Så øyeblikkelig en stim med sandkrypere på plassen, så vi hadde ikke bommet totalt.
Stengene ble rigget og agnet, og vi var i gang.

Fiskene var irriterende kroksky og vi sleit lenge med å få presentert agnet skikkelig, men endelig viste noen interesse for agnet mitt. Jeg bomma på ett par par tilslag, men plutselig hang den i andre enden av snøret, art nr 89 var på plass etter ca 15 minutts fiske, deilig!!




Tommy var desverre ikke like heldig, og etter ett par timer i steikende sol så måtte han kaste inn håndkleet, dette er vel den eneste arten eg har tatt før Tommy når vi har vært på tur, men det va surt at han ikke skulle få arten i det hele tatt.

Tommy gir seg ikke


Nå sto karpe på planen, det er ett lite vann i Farsund som har en stor mengde karpe, de er ikke særlig store, men vi måtte benytte anledningen når vi først var her.
En liten kjøretur senere så var vi på plass igjen. Vi skulle fiske med duppmeitet mais på lett utstyr.
Det første som slo meg ved denne plassen var at det var veldig lite vegetasjon i vannet, så vi var veldig usikker på hvor vi skulle fiske. Det lå ett par vannliljer nede i en bratt skråning, og der var det litt bobbler, så vi bestemte oss for å fiske der. Tror Tommy fikk fisk etter ett par sekund, og denne var overraskene pen. 850 gram veide herligheten, og for en fight på disse fiskene!

Etter jeg hadde fått på plass duppen min på ønsket dyp så tok det ikke lang tid hos meg heller, jeg tror fisken tok agnet i 50km/t. Det var bånn gass med en gang, for en fisk! Selv om den ikke veide mer enn 630 gram så var den utrolig sprek, og ga en kjempe morsom opplevelse på så lett utstyr.

Karpe på 630 gram


Etter vi hadde plukket en håndfull karper hver så klarer jeg det kunststykke å løfte en liten karpe opp av vannet etter senen, karpen glapp kroken, og siden det var såpass god strekk i senen min så smalt kroken rett inn i hånden min. Typisk! Frem med tang og presse ut kroken, vi vil jo gjerne fortsette fiske på denne flotte plassen.

Ulempen med å fiske med små kroker som er veldig tynne i godset er at de knekker, noe jeg fikk erfare når jeg la press på kroken, den bøyde seg og jeg var redd den skulle knekke. Vi fant ut at legevakten var det eneste alternativet.

Legevakten i Farsund lå heldigvis ikke langt unna, så etter 2-3 minutts venting på venterommet så var legene klar for meg. Han ble veldig sjokkert når jeg sa at jeg hadde prøvd å dra ut kroken selv, og han ble nesten litt sur når jeg sa jeg ikke ville ha bedøvelse. jeg hadde ikke noe valg, for bedøvelse måtte jeg ha fikk jeg streng beskjed om. Etter litt fikling så fikk han endelig presst kroken ut og klippet den.






Planen var å fiske karpe på natten og vurdere om vi skulle kjøre til Kristiansand dagen etter for å fiske vederbuk, en art som jeg manglet.
Men nå når vi hadde pakket bilen og kjørt ett stykke mot dyreparken så kjørte vi like så greit ned med en gang.
Vi var fremme i 1 tiden på natten og vi bommet først på vannet, dvs vi fisket i nabovannet som ikke innholder vederbuk. Holdt heldigvis ikke på mer enn 5 minutt før jeg sjekka kartet og fant ut at vi var på feil plass.
Når vi kom ned til det andre vannet så var det masse gullvederbuk på plassen, men de var viste veldig lite interesse for maisen vi fisket med.
Vi kasta oss i bilen og begynnte å lete etter en døgnåpen bensinstasjon som solgte brød, men dette var ikke så lett. Ett par timer senere så var klokken blitt 5, og vi bestemte oss for å sove ett par timer før vi prøvde oss på vederbuken igjen.

Jeg fikk en times tid på øyet, mens Tommy ikke fikk sove pga snorkingen min (what??!!)
Han satt nede ved vannet og kikket på vederbuken heller, og når han kom tilbake til bilen så var det på den igjen.
Etter litt prøving og feiling så klarte jeg å kroke en av de større vederbukene i vannet, uheldigvis så mistet jeg denne i landingsfasen. Tok heldigvis ikke lang tid før vederbuk nr 2 smalt på, denne var mye mindre enn den første, men art er art.
Min nr 90, vederbuk.

Art nr 90, gullvederbuk :)


Klokken var ikke mer enn 6 på morgenen så nå visste vi ikke helt hva vi skulle finne på. Men etter en kjapp diskusjon så fant vi ut av vi skulle kjøre til Lillesand og fiske suter og gjedde.
Etter mye leting og mye kjøring så gikk vel egentlig hele planen i dass. Mye vann og mye planter gjorde at vi ikke fant en plass å fiske fra, så da tok vi turen tilbake mot Grimstad.

For ett par år siden så var jeg og en del andre fra fiskersiden på tur her, Syndle og Rorevann.
En del pene gjedder er tatt her, så vi bestemte oss for å teste det ut. Gjedde ble det lite av, men vi fikk en haug med små abbor, ikke særlig spennende med andre ord. Tommy fikk vel 12 abbor på samme markbit, grådige og lettlurte fisker dette her.



Klokken nærmet seg 1600, og da fant vi ut at det var på tide å kjøre hjemover mot Stavanger igjen.
Tommy tok kvelden med en gang vi kom ut på motorveien, og jeg sleit noe sykt med å holde meg våken. Løsningen ble en liten pitstopp rett ved dyreparken, jeg skulle egentlig bare sove i 20 minutt, men en time senere våknet jeg, trengte tydeligvis litt søvn nå.

5 arter totalt på meg, og 2 nye. Ikke så veldig fornøyd med resultatet på turen, men de 2 artene jeg hadde sett meg ut fikk jeg, så jeg skal ikke klage for mye.
Årsmålet mitt på 90 arter er nådd, så når blir det mye kosefisking fremover :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar