torsdag 21. februar 2013

Isfiske i Frafjord, ny tur, nye arter :)



Ja, då blei det tur te sjøisen i Frafjord igjen. Klarte ikke holde meg unna mer enn ett par dager etter resultatet fra sist tur.
Målet i dag var å få Lusuer og Øyepål da jeg unngikk disse sist gang vi var her inne.

Når eg leverte ungene i barnehagen så eg hvor fint været var og klarte ikke la være, jeg ringte sjefen og spurte om å få fri, og selvfølgelig fikk eg det :D
Måtte vente til xxl åpnet for å kjøpe isbor, men var på vei til Frafjord rett over 10, og utpå isen klokken 11.
Endte opp med ett lite bor på 125mm, neste år blir det 205mm

Begynte fiske ved Kloskateplassen ifra søndag og her var det fremdeles mye liv.
Fisket en stang på bunn og en stang med sabiki som sist.
Sabiki med #12 kroker, veldig effektivt etter litt mindre arter.

3/0 owner, fisket på glidebom. Halv sypike/hvtting som agn


Tok ikke lang tid før det var fisk på Sabikien, og jeg flekket opp hvitting og sypiker støtt og stadig.
Agnet på den andre stangen nappet det litt i og jeg prøvde å kroke fisken hele 5 ganger før den endelig satt i andre enden. Ikke særlig actionfyllt fight, men opp kom en pen Kloskate på rundt 300-400 gram (fant ikke vekten)
I dag hadde eg med meg GoPro kameraet ut og ville prøve å fange det hele på film, det som sugde litt var at de 5 første krokingsforsøkene ble filmet ganske greit, men når endelig fisken satt så hadde jeg plassert kameraet skikkelig rævva, men fikk det hele på film alikevel, så det gjorde egentlig ikke noe.

Min fjerde Kloskate, og den minste så langt.


Etterhvert så beveget jeg meg inn mot steinuren og sko prøve meg etter Lusueren. Boret meg ett nytt hull og slapp ned på rundt 40-50 meters dyp.
Masse smånapping, men ingenting ville sitte. Jeg bestemmte meg for å bytte agn, og tredde på litt makrell fra den lokale Kiwien. Agnet satt dårlig på kroken, men gjorde jobben. Opp kom nemlig en pen lusuer, ny art, endelig!
Slapp ned sabikien igjen og 2 sekund senere var det fast fisk igjen. Opp kom 3 Lusuer, og en av dem var ganske stor (syns jeg)
3 og 4 nedslippet så fikk jeg to Brungylt og, begge disse var på 120 gram og jeg kunne endelig føre opp arten på mi liste med bilde.

Min første Lusuer

Har hatt arten på artslistå mi, men uten bilde.


Jeg fisket ikke mer i dette hullet da Lusueren var full i rogn og jeg hadde fått min nye art, så jeg veide dem og fant ut at jeg hadde fått ny klubbrekord på både Lusuer og Bryngylt, great success! 310 gram på Lusueren og 120 gram på brungylten :D

Resten av dagen ble det fisket på kloskate plassen igjen, ikke rare uttellingen egentlig. Fikk en del Hågjel, Svarthå og de vanlige agntyvene.
Fant ut litt senere at eg fikk en Øyepål, men sekundet eg dro opp denne fikk eg run på kloskate agnet, så eg fikk egentlig ikke med meg at jeg hadde fått en ny art før mange minutt senere. Art nr 50 ble Øyepål, liten sak som ikke ble veid. 

Hyse - Hvitting - Øyepål - Lusuer  og Brungylt. Lusueren og brungylten ble ny Klubbrekord. 


 I 6 tiden så fekk eg selskap av 2 kompiser på isen, så da skulle vi prøve å fiske etter arter som er aktive i mørket. Vi endte vel opp med Svarthå, Hågjel og Sypike, egentlig ikke noe stor overraskelse.

Svarthå, ny art i år. Disse ble en plage, særlig på sabiki heklet.

Flotte forhold i Frafjord på kvelden og.
Får se om det blir flere turer denne sesongen, spørs litt på hvor lenge isen ligger. 
Nok en kjempetur på isen, har du ikke prøvd og har sjansen, så kjør på! Dette er utrolig kjekt fiske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar