onsdag 22. august 2012

Min første tur etter Laksen (2011)

Fant en gammel rapport på fiskersiden som eg skrev i fjord sommer.
Dette var min første sesong i elva etter laksen. Kjekt å se tilbake på hvor stort dette var for meg, så tenkte eg sko poste rapporten på bloggen min og.


Laksefiske 2011

”Veien til min første laks”

Jaja, då va tiden inne for å prøve laksefiske.
Eg har aldri skjønt koffor det e så mye mas bak dette fiske her, men nå når eg endelig ska prøve det sjøl så skjønne eg koffor.
Nervene e i helspenn og eg slite med å både jobbe og sove.

Avreisedagen

Jepp, nå e det bare 7 timer til eg forhåpentligvis står i elven.
Bilen er ferdigpakket, og alt er klart, nesten.
Jeg glemte videokameraet hjemme, så eg må svippe innom en tur før endelig avreise  Jeg vil jo få den første laksen min på film (hvis jeg er så heldig å få laks)

Vannføringen har vært veldig høy de siste dagene, men den har sunket drastisk de 2 siste dagene.
Den var oppe på 138kbm, men nå har den sunket til 89kbm. Jeg personlig syns egentlig dette er litt kjedelig, forholdene er meget gode, kanskje litt for gode, så da er det nok mye folk i elva, og det er jo ikke bra.
Men heldigvis er glamat festivalen i full sving i stavanger, så det er nok mye folk der istedenfor elva  lov å håpe.

FISKETID

Jepp, då e det gang!
Endelig ska eg prøve meg etter laksen. Jeg er så utrolig spent på hvordan dette vil gå!

Etter en god time i bilen så er kort kjøpt inn og fiskeplassen ligger foran oss, dessverre så er det en del dansker på plassen, men de er trivelige folk, så det gjør egentlig ingenting.
Det var masse fisk i elven, i hvert fall syns eg det som aldri har vært i ei skikkelig lakseelv før. Det hoppet stadig fisk på 2-5 kilo, så troen var der, absolutt!

Etter ca 4 timer med fiske så gikk jeg litt lenger ned i elven fra alle de andre, og etter en del driv me mark og bly så ble det plutselig tungt i snøret.
Jeg har lest litt om hvordan man skal reagere når man kjenner fisk, noen sier løft stangen, andre sier tilslag.
Men for å være helt ærlig så husker jeg ikke hva som skjedde, plutselig sto jeg og kjørte laks i stryket :D
Min første laks var ett faktum. En flott hannlaks på 2,22 kilo
Det skjedde vel egentlig ikke mer enn dette denne kvelden, bortsett fra det berømte sistekastet mitt som leverte en fisk på rundt kiloen, men denne mistet jeg dessverre.



Postet bilde
By brojon at 2011-07-26

Postet bilde
By brojon at 2011-07-26


Morgenen etter så var det på den igjen. En rolig dag med lite fisk på oss nordmenn.
Han ene dansken fikk 3 laks på 5 kast. Først en laks på 4,2 kilo, så mistet han en fisk på kast nummer 2, så fikk han en laks på 3+ på kast nummer 5. det sko ikke vært mulig :P

Alt i alt så var dette en kjempeflott tur, en kjempeflott opplevelse og ikke minst kjempeflott fisk
Dette skal gjentas, jeg er bitt av laksbasillen!! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar