tirsdag 28. august 2012

Klubbtur med NJHK (Nord Jæren Havfiske Klubb)


Klubbtur med NJHK (Nord Jæren Havfiske Klubb)

25.08.2012

Vi møtte opp i Dusavik, seks mann som var steinklar for action ute på havet.
Planen var å ankre opp i Nedstrandsfjorden på dyp mellom 300 og 500 meter.
Vi hadde 5 timers fiske før vi skulle inn til en hytte på Randøy for sløying av fisk, grilling og andre sosiale aktiviteter.

Vi traff me ankeret på første forsøk og begynnte å fiske på rett under 400 meters dyp.
Det ble tatt en blålange i båten min temmelig kjappt, den var på rundt 7+ kilo. Flott fisk!
Stort sett mer enn dette skjedde det dessverre ikke, fisken ville ikke sitte på kroken når det nappet. 

Thomas me flott Blålange

Jeg fikk ett greit napp og klarte å kroke fisken litt for godt, endte opp med at stangen knakk i tilslaget og 400 meter med PowerPro forsvannt i dypet.
Stangå mi knakk etter ett litt for heftig tilslag

Vi fikk totalt 3 svarthå og 1 blålange på 5 timers fiske x 4 mann. Ikke den beste turen med andre ord.

Min første svarthå


Etter vi hadde sluppet av en av deltagerne på Finnøy så satte vi kursen for hytten på Randøy, det begynnte å bli mørkt og vi var alle klare for mat og litt drikke.

Båt nummer 2 kom inn ett par timer senere enn oss og de hadde truffet mye bedre enn våres båt.
Resultatet var flere brosmer på over 10 kilo, kjempeflott fisk!

Båt nr2 sin fangst


Det ble Brosme og Whiskey til kvelds, og det smakte helt konge!
Grillet Brosme, nydelig!

26.08.2012

I dag blåser det kraftig! Og bølgene sørger for at jeg tilbringer mesteparten av dagen under dekk i ei seng der eg fokusere på å puste :P
Jeg blir skikkelig sjøsyk, så noen havfisker er jeg ikke.
Etter 3 timers resultatløst fiske i Nedstrand så tar vi turen inn mot Garsundet, her er det mye roligere, så jeg kommer meg opp på dekk for å fiske den siste timen.

Etter 30-40 minutt kjenner jeg ett godt drag i stanga, men det slipper med en gang.
Det går 10 sekund så kommer det igjen, jeg sveiver tuppen ned og og drar forsiktig til, i dag har jeg gått over til sirkelkrok så kraftig tilslag er uaktuellt.
Bang, der blir det tungt og eg kjenen fisken sitte på. 
300 meter med innsveiving foran meg, og det går temmelig greit.
Er ikke noe særlig liv i fisken, men jeg kjenner den er tung og den rister på hode i ny og ne.
Skal jeg endelig komme meg over 10 kilos grensen!?

10-15 minutt senere så kommer fisken opp mot overflaten, det er ei Lange, og den er pen!
Vi setter kleppen i haken og drar den om bord.
Jeg springer ned i båten og henter GoPro kameraet og vekt.
Denne veiingen skal dokumenteres!
Vekta står og vipper mellom 10,2 og 10,4 kilo. Den stopper på 10,36 kilo! Skuldrene mine synker og eg e 140 kilo lettere, endelig!! 10 kilos grensa er brutt! Drømmefisk!!

Ny pers og endelig fisk over 10 kilo :)


Den andre båten kommer bort for å veksle ett par ord, og de har fått en Skolest  på 1005 gram, dette er en drømmefisk for de fleste artsjegerne i Norge, det er ikke mange som har fått denne på stang i Norge. 

Stig sin råe Skolest


Etter dette setter vi kursen hjemover da de 5 timene med fiske er over, og vi har en lang og stormfull tur hjem.
Jeg trekker meg tilbake til sengen og må igjen fokusere på pustingen for å ikke bli sjøsyk igjen.
Det smeller og båten hopper i bølgene innover mot Stavanger.
Vi kommer frem til at vi skal parkere på Finnøy og bli hentet med bil, det er ikke forsvarlig å kjøre en så tung båt med så masse utstyr i i dette været.
Jeg er mildt sagt storfornøyd med denne avgjørelsen!

Vi blir hentet på Finnøy etter vi har vasket båt og sløyd fisk, og min første klubbtur med NJHK er over.
Tusen takk for min første fisk på over 10 kilo!

(Grunnen til at vi kun fisket 5 timer begge dagene er pga dette er offisiell klubbtur og en del av klubbmesterskapet, der er det kun 5 timers fiske som er tillatt)

Link til Nord Jæren Havfiske Klubb for dere som eventuellt vil melde dere inn i en havfiske klubb og bor i Rogaland, dette er ett kjempetilbud for alle fiskeinterreserte!

 Nord-Jæren Havfiske Klubb sine web sider. 

1 kommentar:

  1. Spørs litt på hva du fisker etter, og hvor dypt du skal fiske?

    SvarSlett